Den 7 februari 2024 publicerade Transportstyrelsen en artikel där Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen brottsanklagar ett företag som säljer brukarkort och kallar dem bedragare. Flera personer inom myndigheten deltar i olagliga kartellbildningar och har brukarkort som måltavla.
Av regeringsformen 1 kap. 9 § framgår bland annat att förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter i sin verksamhet ska beakta allas likhet inför lagen samt iakkta saklighet och opartiskhet. Det innebär kort att myndigheter inte får störa effektiv konkurrens och skapa hinder för företag och personer. Om de gör det, begår de allvarliga brott. Nu har Christofer Kärrdahl anmälts till polisen för grova brott mot förvaltningslagen och EU-rättsliga konkurrenslagar samt grovt tjänstefel. Han misstänks också vara djupt inblandad i olagliga kartellbildningar.
Tidigare har Lotta Mauritzson som är samordnare på nationellt bedrägericentrum anmälts till polisen för grova brott när hon i media uttalade sig om samma företag som säljer brukarkort. Hon lockades av Konsumentkartellen och hennes uttalanden bedöms av jurister som allvarligt brottsliga. Polisutredning mot polisen Lotta Mauritzson pågår alltjämt för de brott hon har anmälts för. Det verkar som att hon snart måste stå inför sitt öde i domstolen.
Christofer Kärrdahl kommer behöva stå till svars för sina gärningar
Kärrdahl upprepar samma misstag som Lotta Mauritzson och brottsanklagar ett företag och dess företrädare. Detta inom ramen för hans myndighetsutövning, vilket är synnerligen allvarligt.
Straffansvar kommer att krävas för Christofer Kärrdahls gärningar. Både Lotta Maurtiszon och Christofer Kärrdahl gör brottsliga uttalanden i sin myndighetsutövning. Det ska konstateras att Christofer Kärrdahls uttalanden görs i egenskap av högt uppsatt tjänsteman inom Transportstyrelsen. Uttalanden från en myndighetsföreträdare i hans position får anses ha hög trovärdighet hos allmänheten och riskerar därför att medföra kraftig negativ inverkan på bolaget som omnäms och deras företrädare.
Kärrdahls befogenheter som strateg inom Transportstyrelsen skapar en koppling till hans gärningar som gör dem mer betydande att de inte kan betraktas som ringa.
Kartellbildningar
Dagens Process avslöjade nyligen Lotta Mauritzsons inblandning i Konsumentkartellen där hon lockades av Råd och Rön (också medlem i en kartell) med att hoppa på tåget och smutskasta företaget brukarkort.
Christofer Kärrdahl, strateg hos Transportstyrelsen, är medlem i en kartell. För att avgöra detta behöver vi undersöka hans informationssamarbete med andra. Detta blir tydligt när vi ser på attackerna mot företaget brukarkort, där personer med nära kopplingar till varandra är inblandade.
Christofer Kärrdahl strävar efter att få monopolliknande kontroll över fordonsrelaterat innehåll. För att uppnå detta försöker han skadegöra företaget brukarkort för att underminera deras trovärdighet inför allmänheten. Han samarbetar i detta avseende med ett organiserat nätverk av individer inom myndigheter och journalistik för att publicera skadliga rapporter om brukarkort. Dagens Process har publicerat många artiklar som vädrar alla former av bevismaterial som styrker påståendet att kartellbildningar existerar och många trådar leder till moderkartellen Konsumentkartellen.
Transportstyrelsens läckte information till serbiska militären
Det var inte länge sedan Transportstyrelsens information läcktes till den serbiska militären och även Tjeckien. Hemliga agenter, stridspiloters bostadsadresser och körkortsregister är några av de uppgifter som har läckt från Transportstyrelsen.
När det förekommer så mycket fuffens hos Transportstyrelsen, är det då rimligt att lita på dem när de anklagar företagare för bedrägeri med Christofer Kärrdahl som talesperson? Nej, självklart inte. Lagen måste nu upprätthållas och anställda som uttalat sig brottsligt om andra människor begår brott. Dessa anställda måste därför lagföras. Vidare måste myndigheten fortsätta att fungera med nya kompetenta människor.
Vad är ett brukarkort?
Brukarkort som finns att beställa online här är ett avtal och en fullmakt som reglerar ansvarsfördelning vid brukande av lånade fordon. Handlingen gäller både för privatpersoner och företag/organisationer/kommuner. Det är ägaren av fordonet som bestämmer vad som ska regleras vid utlåningen.
Ägaren av fordonet kan exempelvis:
- avtala vem som betalar självrisk
- avtal vem som betalar trängselskatt
- avtal vem som betalar vägskatter
- avtala vem som betalar parkeringsböter
- avtala vem som betalar fordonsskatt
- bestämma eventuella hyreskostnader
- bevis på vem som får framföra någon annans fordon