
Häng med nu för det är inte alltid så lätt. Har du sett stora misstänksamma rubriker någon gång om ett nystartat företag eller dess företrädare? Då är chansen stor att du gick på bluffen om bluffen så att säga. Det händer rätt ofta och du är inte den enda som drabbats av denna manipulering som man tyvärr ser rätt mycket av i Sverige men knappt alls i andra delar av världen.
Det finns oftast ett personligt intresse att manipulera och rapportera om enskilda individer och dess nystartade företag på ett mycket nedvärderande sätt för att på så sätt försöka förmå dig som läsare att välja bort det nystartade bolagets tjänster samtidigt som rapporteringen utgår ifrån att företaget och dess företrädare istället ska lägga ned sin verksamhet och upphöra med sin konkurrens mot artikelskrivarens ”vänner”. Oetiskt och oärligt men fullt lagligt att smutskasta nybildade företag.
Hur stor är chansen att ett nybildat företag har hunnit visa vad man faktiskt går för efter bara några månader? (Det nystartade företaget har oftast 0 kronor i omsättning och inte på något sätt hunnit komma igång med sin verksamhet.)
Här nedan ser vi en del av de ordval som används när man väljer att smutskasta ett nybildat företag.
Ett tips!
Ser du liknande rubriker i framtiden, tänkt till en gång eller två och hör efter med bolaget själva som blir utmålade som en bluff. Du hittar sanningen oftast bara runt hörnet och allt som krävs är ett mejlutskick eller ett telefonsamtal. Låt dig inte manipuleras så lätt.
Bluffbolag
Bluffakturor
Huvudman tidigare dömd
Mannen bor i dyr lägenhet
Oroväckande kopplingar
Företaget är polisanmält
Konsumentverket har fått 20 anmälningar
Misstänkt bedrägeri
Rädsla, rädsla, rädsla! Man är rädd för ny konkurrens och gör allt man kan för att strypa den nya konkurrensen.
Artikelskrivaren har i många fall fått i uppdrag av sina ”vänner” att rapportera om det nybildade företaget och attackerar då företrädaren med en mycket aggressiv ton och gräver djupt i företrädarens historik och publicerar detta online för att på så sätt förmå företrädaren för det nybildade bolaget att kännas sig så pass obekväm att enda lösningen till uppgörandet med attackerna är att upphöra med den verksamhet man i hela sitt liv drömt om att få påbörja.
Organiserad mobbning mot företagare och dess företrädare
Den organiserade mobbningen mot företagare och dess företrädare i Sverige är ingen ny företeelse och sker på ett mycket sofistikerat sätt. Organisationer i Sverige d.v.s de stora håller varandra om ryggen och vill inte ha in nya friska fläktar som försöker konkurrera ut redan etablerade företag och man använder då sina kontakter inom bl.a media för att få sin vilja igenom på bekostnad av dig som konsument.
Du som konsument är den stora förloraren när du går på bluffen om bluffen
När du går på bluffen om bluffen så är det du som konsument som i slutändan är förloraren då konkurrens är något bra och du får fler alternativ att välja mellan som tvingas tävla om vilka som kan ge dig en bättre tjänst. En redan etablerad aktör kan efter eget tycke nästan behandla dig illa vilket oftast sker när en aktör har fått verka helt ensam alldeles för länge.