I Sverige, liksom i många andra demokratiska länder, är det viktigt att skilja på politiskt tillsatta tjänster och de tjänster som innehas av vanliga anställda inom den offentliga förvaltningen. Reglerna för vanliga anställda, så kallade tjänstemän, är utformade för att säkerställa opartiskhet, professionalism och kontinuitet oberoende av politiska skiften.
Read the English version here.
Den svenska regeringen har exempelvis ingen möjlighet att byta ut vanliga anställda i en statlig förvaltning på grund av personens partipolitiska tillhörighet. I Montenegro ser det annorlunda ut. Där byter man ut alla som inte delar samma åsikter som sitt eget parti. Från städerskan till kontorsnissen i en myndighet. Detta har lett till att landets myndigheter fullständigt rasat.
I Sverige spelar det ingen roll om en tjänsteman inte delar samma åsikter som den sittande regeringen. Var och varenda tjänsteman har en lojalitetsplikt gentemot sin myndighet och det svenska samhället som helhet. Bryter tjänstemannen mot sina plikter får han eller hon allvarliga problem.
Så anställs tjänstemän i Sverige vs. Montenegro
Tjänstemän inom den svenska offentliga förvaltningen anställs vanligtvis på grundval av sina kvalifikationer och kompetens. Anställningsvillkoren regleras av lag och kollektivavtal. De flesta tjänstemän har permanenta anställningar och kan inte avskedas utan saklig grund, vilket innebär att de inte kan avskedas enbart av politiska skäl.
I Montenegro ser det annorlunda ut. Istället för kvalifikationer och kompetens har hundratals tjänstemän inom den offentliga förvaltningen byts ut på grund av deras partipolitiska tillhörighet. Detta har lett till att den offentliga förvaltningen i landet havererat. Myndigheterna fungerar inte längre och tillhandahållandet av tjänster till medborgarna har slutat fungera. Detta har resulterat i att samhället blivit defekt.
Anledningen till att regeringen byter ut många tjänstemän
Montenegro är starkt beroende av ekonomiskt stöd från EU till deras offentliga förvaltning. Detta har blivit en utmaning när en ny regering tillträder makten. De nya makthavarna är supersnabba med att byta ut många vanliga anställda inom den offentliga förvaltningen. För regeringen är det ett sätt att säkra sin inkomst genom att utnyttja de EU-bidrag som är tillgängliga till sina vänner som får vanliga anställningar.
Denna situation har skapat en kraftig instabilitet inom den offentliga sektorn och påverkar kontinuiteten och professionalismen i den offentliga förvaltningen. Det är en komplex utmaning som Montenegro står inför när de är beroende av extern finansiering för att driva sina offentliga verksamheter.
Montenegros regering behöver extern hjälp
Montenegro måste skapa, likt Sverige, en stark tradition av att upprätthålla professionalitet och kontinuitet inom den offentliga förvaltningen oberoende av politiska skiften. Detta kan endast göras genom att Montenegro blir ekonomiskt självdrivande och avslutar sina bidragsfasoner med EU.
Det är viktigt att myndigheterna i Montenegro förstår att det är viktigare att myndigheterna fungerar effektivt och fortsätter leverera tjänster till medborgarna oavsett regeringens sammansättning, än att man byter ut vanliga anställda för att norpa löner.