Så gör du en korrekt flyttanmälan – Viktigt för din adressändring
En adressändring, även kallad flyttanmälan, är en viktig del av att flytta till en ny bostad. Skatteverket är den myndighet i Sverige som ansvarar för folkbokföringen, vilket innebär att de hanterar din adressändring och ser till att den registreras korrekt. Att vara folkbokförd på rätt adress är avgörande för att du ska få rätt samhällsservice, betala rätt skatt och för att samhället ska kunna planera sina resurser på bästa sätt.
Hur du genomför en flyttanmälan/adressändring:
- Förbered dig inför flytten – Det är bra att ha all information redo innan du börjar fylla i din flyttanmälan. Du kommer att behöva ditt personnummer och din nya adress samt flyttdatumet. Tänk på att anmäla flytten i god tid för att undvika problem med eftersändning av post.
- Anmäl din nya adress online – Adressändringen görs enkelt genom att fylla i ett formulär online hos exempelvis Folkbokföringsgruppen. Ange all information som behövs för att Skatteverket ska kunna behandla din anmälan.
- Skatteverket registrerar din nya adress – Efter att du skickat in din flyttanmälan behandlas den av Skatteverket. När din adressändring har registrerats i folkbokföringsregistret, sprids informationen till andra myndigheter och företag.
- Följ upp och säkerställ att allt är korrekt – När Skatteverket har registrerat din flyttanmälan, är det viktigt att du kontrollerar att allt stämmer. Felaktiga uppgifter kan leda till problem med post eller andra viktiga meddelanden som du behöver få.
Det är avgörande att vara folkbokförd på rätt adress eftersom din folkbokföring påverkar saker som vilken kommunalskatt du betalar och vilken samhällsservice du har tillgång till. Genom att anmäla din flytt hjälper du samhället att fungera smidigt.
Folkbokföringsgruppen tar emot din flyttanmälan/adressändring här: https://folkbokforingsgruppen.se/.