Konsumentenheten.se – ett skydd för konsumenter i bra och dåliga tider

Lästid: 3 min
”Konsumentskyddet”

Dagens Process

info@dagensprocess.se
För att kunna ta tillvara på konsumenternas rättigheter vid inflation, smyghöjningar, köp och reklamationer av olika varor och tjänster, så behövs en stark organisation som hjälper till på riktigt. Konsumentenheten hjälper konsumenter när saker och ting går fel. Vad händer när företag inte följer lagen eller när företag smyghöjer sina priser så att det slår hårt på det svenska samhället. Här kan du läsa mer om vad Konsumentenheten gör för dig som konsument.

Vad gör du om du blir lurad på både pengar och anlitat en aktör som utfört bristfälliga tjänster? Betalade du ett för högt pris i samband med alla smyghöjningar som sker? Dagens problematik är unik och Konsumentenheten motverkar det olagliga som sker på marknaden.

Konsumenter får se rekorddyr mat och priserna förväntas öka ännu mer. Bolåneräntorna, bostadsrättsavgifter och hyror ökar till nivåer som börjar skada svenskarnas ekonomi och hälsa. Skolorna larmar om att barn äter sig mätta i skolorna för att det saknas mat hemma. Många familjer i Sverige har det mycket svårt just nu och försöker på bästa sätt få sina liv gå ihop.

Skyddsåtgärder är viktigt

Konsumentenheten arbetar för att bekämpa smyghöjningar, inflation och företag som lurar konsumenter. En del av åtgärderna innebär att konsumenter kan bli medlemmar i Konsumentenheten. Som medlem är konsumenten med och gör skillnad.

Ett vanligt liv för en person i Sverige innebär många dagliga köp. När vi står inför ständiga problem med just dagliga köp behöver konsumenter all hjälp dem kan få.

Vad gör Konsumentenheten

Konsumentenheten arbetar med många viktiga frågor, bland annat:

  • tillsyn mot företag
  • prisutveckling
  • prisövervakning
  • stöd till konsumenter
  • inflationspåverkan och -fusk
  • säker handel med säkra varor och tjänster
  • konsumentvägledning

Dagens Process

info@dagensprocess.se

Taggar till artikeln:

Relaterat