Svenskregistrerade bilar tvångsregistreras i andra länder p.g.a. Länsförsäkringars okunskap

Lästid: 3 min
”Länsförsäkringar förstår inte att svenskregistrerade fordon följer EU lagar”
Bild av Dagens Process

Dagens Process

info@dagensprocess.se
Länsförsäkringar har inte koll på EU lagar – din bil riskerar att tvångsregistreras i annat EU land
Pinsamt av Länsförsäkringar att inte besitta rätt kunskaper som försäkringsbolag

Man kan tycka att ett så stort försäkringsbolag som Länsförsäkringar faktiskt är, som årligen säljer 100 tusentals fordonsrelaterade försäkringar, också borde ha koll på vilka lagar och regler som gäller både i Sverige men framförallt i Europa. Men det har de inte, vilket i sig visar på att Länsförsäkringar försätter sina kunder i besvärliga situationer. Då Sverige är med i EU så är vi underordnade EU-lagar vilket i praktiken innebär att vi behöver följa lagstiftningar som finns inom den Europeiska Unionen – det är detta Länsförsäkringar inte förstår och brister något enormt i sina kunskaper samt har mycket dålig förståelse i att svenskregistrerade fordon nu kan komma att tvångsregistreras i andra länder där fordonsägarna kan tvingas att betala fordonsskatt i annat land.

Vi på Dagens Process vill samtidigt passa på och upplysa våra läsare om att alltid kontrollera vilka lagar och regler som gäller. Du kan bl.a direkt kontakta EU (Your Europe) vid frågor och funderingar för att erhålla korrekt och uppdaterad information, då exempelvis Länsförsäkringar inte har de kunskaper som krävs så kan man tala med någon på EU nivå som faktiskt har det.

Vilken okunskap har Länsförsäkringar publicerat?

Länsförsäkringar har publicerat information om tjänsten Brukarkort.se på Facebook och skriver följande:

OBS! Bluffvarning! Inga krav om Brukarkort finns hos Transportstyrelsen. Ignorera utskicket och dela gärna vidare informationen.

Vad är Brukarkort för något?

När ett fordon brukas och körs av någon annan än den registrerade ägaren finns det både krav i länder samt EU om att brukaren av fordonsägaren ska medha ett tillstånd från fordonsägaren.

Brukarkort är alltså ett hjälpmedel och ett samlingsnamn för reglering av utlånade fordon. Brukarkortet fungerar som ett avtal, en fullmakt, ett intyg, ett medgivande, ett tillstånd och ett hyresavtal där villkoren regleras i brukarkortet.

Vad gäller när man kör en bil i ett annat land – vi inhämtar information direkt från EU samt har samtalat med en medarbetare

På EUs webbplats framgår det följande;

Om du regelbundet kör till andra EU-länder för arbete är det sannolikt att du vid någon tidpunkt kommer att stöta på en poliskontroll. Under sådana omständigheter bör du vara beredd att visa upp en kopia av ditt anställningsavtal eller annan relevanta handlingar, såsom ett brukarkort, som tydligt anger dina arbetsuppgifter i det specifika EU-landet.

Enligt den officiella webbplatsen för EU kan frågor angående ditt tillstånd att köra en tjänstebil i ett annat land ifrågasättas, särskilt om körningen sker på natten eller under helgen.

Vi talar med en EU medarbetare – svenskregistrerade fordon riskerar att tvångsregistreras och betala fordonsskatt i annat EU land p.g.a. Länsförsäkringars okunskap

Informationen vi får från EU medarbetaren är tydlig. Tillstånd från fordonsägaren ska finnas, saknas sådant tillstånd, exempelvis ett brukarkort och man blir kontrollerad i ett annat land kan frågar samt utredning uppstå om fordonet ska registreras i annat EU och betala fordonsskatt där. Anledningen till detta är enkelt för att fordonsägarna ska betala fordonsskatt i det land som fordonet brukas i. Man vill liksom inte ha 100 000 stycken tyskregistrerade bilar i Sverige som är avställda hemma i Tyskland som sedermera inte betalar fordonsskatt i Sverige eller Tyskland vilket skapar en obalans i intäkter som sedan skadar länders väginfrastruktur.

Det är viktigt att fordon registreras i det land där dessa huvudsakligen brukas

Det är faktiskt av mycket stor betydelse att fordon är registrerade i rätt land ur ett samhällsperspektiv med planering av hur samhället ska formas där vi också behöver rätt ekonomi för att kunna underhålla vårt vägnät. Vägnätet finansieras till stor del av fordonsskatten. Det finns en anledning till varför detta tas på stort allvar i EU och Länsförsäkringar gör ingen nytta när dessa sprider falsk information i ren okunskap.

Vi har sökt Länsförsäkringar utan svar

Bild av Dagens Process

Dagens Process

info@dagensprocess.se

Taggar till artikeln:

Relaterat