
När du flyttar till en ny adress så behöver du göra en adressändring – detta behöver alla göra och regleras enligt lag – uteblir en adressändring kan man göra sig skyldig till folkbokföringsbrott
När du flyttar behöver du alltså enligt lag anmäla din nya adress för att den nya adressen ska börja gälla. Det ligger givetvis även i ditt intresse att myndigheter, företag m.m. får reda på att du hädanefter har en ny adress. Bl.a. för att dina fakturor inte ska hamna hos inkasso eller sedermera kronofogden. Se därför alltid till att anmäla en adressändring.
För att anmäla ny adress, en så kallad adressändring, så gör du det genom att beställa en flyttanmälan.
Du kan klicka här för att anmäla din nya adress.
Vem får reda på min ny adress när jag gör en adressändring?
Till att börja med får alla myndigheter reda på din nya adress eftersom att det är Skatteverket som handlägger samtliga folkbokföringsärenden i Sverige. I princip alla företag i Sverige får sina uppgifter från Skatteverket, det finns dock de företag som inte är uppkopplade mot Skatteverkets register så det är därför alltid bra att gå via Folkbokföringsgruppen när du gör din adressändring. Dessa samarbetar och får dagligen förfrågningar från svenska och utländska aktörer som vill komma i kontakt med dig när dessa saknar din adress.