”Gå till soc din dumme fan” – skrev Konsumentverket

Uppdaterad: 2025-06-09
Lästid: 2 min
”Konsumentverket sprider rasism online och med glädje”
Bild av Karl Magnusson

Karl Magnusson

Twitter X
karl.magnusson@dagensprocess.se

Denna artikel utgör en del av vår rapportering om Konsumentkartellen

Konsumentverkets anställda i Karlstad misstänkta för hot, hat och rasism online.

Bevismaterialet publiceras exklusivt på Dagens Process. Anställda vid Konsumentverket sprider hat, hot och rasistiska uttalanden på internet. De avslöjades av IP-adresser när de kommenterade på olika webbplatser.

Konsumentverket tagna på bar gärning – läs det nonchalanta svaret ↓

I vår senaste granskning om Konsumentkartellen där Konsumentverket ingår har vi tagit del av omfattande dokumentation som styrker påståendena om att anställda vid Konsumentverkets huvudkontor i Karlstad har varit inblandade i spridning av hot, hat och rasistiska uttalanden på internet. Denna dokumentation inkluderar specifika IP-adresser som har spårats tillbaka till myndighetens kontor.

Denna upptäckt är särskilt chockerande då den involverar anställda från en statlig myndighet, en instans som man förväntar sig ska hålla hög moralisk standard.

Det är otroligt chockerande

Bevismaterialet visar att anställda på Konsumentverket inte bara har postat positiva kommentarer om sina egna medarbetare på webbplatsen Kritikverket, utan även att samma webbplats har blivit en måltavla för ett stort antal rasistiska uttalanden från anställda hos myndigheten.

Denna information, som nyligen kommit till allmänhetens kännedom, visar en oroväckande bild av vad som pågår hos den statliga myndigheten Konsumentverket.

Vi har kontaktat Konsumentverket som ännu inte har svarat på anklagelserna och bevisen som finns mot dem.

Se bevisen här (klicka på bilderna för att förstora dem)

Första bilden visar sökresultatet på IP-adressen 194.103.52.10 som styrker och identifierar att Konsumentverket i Karlstad använder och ägare IP-adressen.

Konsumentverkets anställda skriver rasistiska kommentarer från Konsumentverkets IP-adress.

Andra bilden visar anställda som kommenterar på webbplatsen Kritikverket. Det står:

”Va bra att det har skapats en sajt där vi lågintelligenta kan få skriva vad vi tycker!”

Vidare postar anställda fina kommentarer om sig själva.

Bilden är skärmdump från backend (administratörsdelen) för den webbplats med webbplatsfiler som Dagens Process har tagit del av.

Den tredje bilden visar ytterligare hån om att invandrare inte kan skilja på “De” och “Dem”. En anställd skriver:

”Jag tycker att det är starkt av dig att försöka skriva så många inlägg på svenska, när det uppenbarligen inte är ditt modersmål. Kämpa på, till slut ska du se att även du klarar det.” Att lära sig att skilja på när man ska skriva ”Dem” eller ”De” är något som du kan be din vårdare om hjälp med.”

Bilden är skärmdump från backend (administratörsdelen) för den webbplats med webbplatsfiler som Dagens Process har tagit del av.

Här hånar Konsumentverkets anställda andra människors sociala ställning i samhället. Anställda skriver:

”Gå till soc din dumme fan. Det är där du hör hemma!”

Bilden är skärmdump från backend (administratörsdelen) för den webbplats med webbplatsfiler som Dagens Process har tagit del av.

Ytterligare kommentarer från Konsumentverket som ska försöka visa på att anställda vid myndigheten utför riktigt bra jobb, när det uppenbarligen är tvärtom.

Bilden är skärmdump från backend (administratörsdelen) för den webbplats med webbplatsfiler som Dagens Process har tagit del av.

Läs det nonchalanta svar från Konsumentverket flera år efter avslöjandet

Efter flera år så får vi detta svar från Konsumentverket 2025-06-09

Hej och tack för ditt mejl.

Konsumentverket kommer inte att bemöta påståendena om att anställda vid myndigheten har uttryckt sig på ett hatiskt och rasistiskt sätt på internet. Som myndighet efterforskar vi inte anställdas eventuella yttranden i olika kanaler. Om ni inte är nöjda med vår myndighetsutövning kan ni vända er till Justitieombudsmannen, JO https://www.jo.se/

Myndighetsaktivism på skattebetalarnas bekostnad

Konsumentverket har blivit mer än en myndighet – det har blivit en ideologisk bunker. När bevis presenterades för att hatiska, nedvärderande och rasistiskt kodade kommentarer postats från Konsumentverkets egna IP-adress under kontorstid, valde myndigheten inte bara att tiga. De valde att skydda de skyldiga.

Istället för att ta ansvar, genomföra en intern utredning eller ens visa intresse för sanningen, levererar Konsumentverket ett standardsvar: “Vi efterforskar inte anställdas eventuella yttranden i olika kanaler.” Det är inte passivitet – det är en medveten vägran att agera. Ett aktivt beslut att låta hatet stå oemotsagt, så länge det kommer från insidan.

Det är ett uttryck för en ny form av myndighetsaktivism, där det viktigaste inte är att följa lagen, värna medborgarnas förtroende eller agera transparent – utan att försvara den egna strukturen till varje pris. Skyddandet av anställda som använder arbetstid för att skriva:
“Gå till soc din dumme fan”
och
“Att lära sig skilja på ’de’ och ’dem’ kan du be din vårdare om hjälp med”
visar att den interna kulturen inte längre tjänar folket – utan sig själv.

Att hänvisa till Justitieombudsmannen blir därmed ett sätt att lägga locket på. JO har inga verktyg att identifiera anonyma IP-spår bakåt i tiden utan att Konsumentverket själv öppnar dörren – något man alltså vägrar göra.

Denna artikel utgör en del av vår rapportering om Konsumentkartellen

Bild av Karl Magnusson

Karl Magnusson

Twitter X
karl.magnusson@dagensprocess.se

Taggar till artikeln:

Konsumentkartellen